Wat zegt ge zelf? | weekend 26-27 augustus

Wie zegt gij dat ik ben – dekenaat Genk

“Maar gij”, sprak Jezus tot zijn leerlingen, “wie zegt gij dat Ik ben?” Simon Petrus antwoordde: “Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.” Jezus hernam: “Zalig zijt gij Simon, zoon van Jona, want niet vlees en bloed hebben u dit geopenbaard maar mijn Vader die in de hemel is. 

Op mijn beurt zeg ik u: Gij zijt Petrus; en op deze steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen. (Mt. 16,16-18)

Stel dat Jezus vandaag aan ons vraagt: “Wat zeggen de mensen zoal over Mij?” We zouden een heel gevarieerd antwoord moeten geven. We zouden moeten zeggen: “Voor een aantal mensen hebt Gij, Jezus, volledig  afgedaan. Ze zeggen gewoon niets meer over U. Ze zijn totaal niet meer bezig met kerk en geloof. Dat heeft geen enkele plaats meer in hun leven”. We zouden eraan kunnen toevoegen: “Een andere groep mensen heeft U, Jezus, als persoon terzijde geschoven, maar is wel nog gevoelig voor de waarden van het evangelie.” En ook: “Dan is er nog een groep die U, Jezus, een plaats geeft in de rij van inspirerende historische figuren, samen met Boeddha, Gandhi, Martin Luther King …”

Maar dan stelt Jezus ons een tweede vraag: “En gij, wie zegt gij dat Ik ben?” Niet wat zeggen de anderen over Mij, maar wat zegt ge zelf?

Wie vandaag christen wil zijn, kan niet om deze vraag heen. Ons geloof houdt alleen stand, als we een persoonlijk antwoord geven op deze vraag. Wie mag Jezus zijn in ons leven? Welke plaats geven we Hem? Hoe mag Hij ons bezielen en inspireren?

Kerk bouwen

Want dan volgt een opdracht: “Ik wil ook op jou mijn Kerk bouwen.” We moeten niet allemaal het fundament of een hoeksteen zijn. Maar we zijn wel geroepen om ons steentje bij te dragen.

Jezus verbiedt zijn leerlingen te vertellen dat Hij de Messias is. Hij heeft wellicht schrik dat mensen dit verkeerd zullen verstaan. Maar misschien wil Jezus vooral dit zeggen: “Je moet niet teveel praten over je geloof. Belangrijker is dat je vanuit je geloof leeft. Want zo kunnen mensen ervaren wat het geloof voor jou betekent.” 

Dat is nog het krachtigste antwoord op mijn vraag ‘Wie zegt gij dat Ik ben?

Goede God, ieder mens is door U persoonlijk gekend en bemind. Gij roept ieder van ons bij name om Uw liefde aan elkaar door te geven. Maak ons tot een rots van barmhartigheid en rechtvaardigheid in de branding van het leven, waarop medemensen kunnen bouwen. Op deze wijze kunnen we waarachtig getuigen van Jezus, uw Zoon en onze Heer. Amen.