Rust en verlichting | weekend 8-9 juli

wekelijks herbronningsmoment – dekenaat Genk

Op zeker ogenblik nam Jezus weer het woord en sprak: “Ik prijs U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat Gij deze dingen verborgen gehouden hebt voor wijzen en verstandigen, maar ze hebt geopenbaard aan kleinen. Ja, Vader, zo heeft het U behaagd. Alles is Mij door mijn Vader in handen gegeven.

Niemand kent de Zoon tenzij de Vader, en niemand kent de Vader tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon het wil openbaren. Komt allen tot Mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken. Neemt mijn juk op uw schouders en leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.” (Matteüs 11, 25-30)

Jezus zegt ons in het Evangelie: “Kom tot Mij, gij allen die uitgeput zijt en onder lasten gebukt. Ik zal u rust en verlichting schenken.” Voelen wij ons soms uitgeput? Welke lasten drukken op ons? 

Last en druk

Er is misschien de last en de druk van het werk, waar veel van ons wordt gevraagd en verwacht. Of is het de last en de druk vanuit onze maatschappij, waar zoveel hoort en zoveel moet om erbij te horen? Of hebben we zorgen met onze gezondheid of die van familieleden? Of lopen een aantal relaties niet zoals we het zouden wensen?

Jezus nodigt ons uit om met al deze zorgen en lasten naar Hem te stappen en belooft dat Hij ons rust en verlichting zal schenken. 

Diepe geborgenheid

Hoe schenkt Jezus ons die rust? Als we naar Jezus gaan, ervaren we een diepe geborgenheid. Hij zegt ons zijn liefde toe, zonder voorwaarden. Bovendien kent Jezus de lasten, die het leven van een mens met zich meebrengt. Christus op het kruis toont dat Hij deze lasten met ons meedraagt, ten einde toe. We staan er nooit alleen voor.

Ten slotte nodigt Jezus ons uit om ons hart en onze handen te gebruiken om het leed van medemensen te verzachten. In de mate dat we de lasten van onze medemensen dragen, wordt onze eigen last vanzelf draaglijker. Mogen wij allen in deze vakantieperiode iets van deze rust en verlichting ervaren!

Goede God, zoals een juk altijd gedragen wordt door twee ossen, vragen wij U de uw Zoon Jezus Christus ons juk helpt meedragen, opdat niet alle gewicht van het leven op onze schouders zou drukken. Amen.