Meer kwaad dan goed? | weekend 16-17 januari

De volgende dag stond Johannes daar weer, nu met twee van zijn leerlingen. Hij richtte het oog op Jezus die voorbijging en sprak: “Zie, het Lam Gods.” De twee leerlingen hoorden hem dat zeggen en gingen Jezus achterna. Jezus keerde zich om en toen Hij zag dat zij Hem volgden, vroeg Hij hun: “Wat verlangt gij?” Ze zeiden tot Hem: “Rabbi” – vertaald betekent dit: Meester – “waar verblijft ge?” Hij zei hun: “Gaat mee om het te zien” (Johannes 1, 35-39)

Een schaar is een nuttig gebruiksvoorwerp. Zelfs kleine kinderen leren al in de kleuterklas een schaar te gebruiken, wanneer zij allerlei figuurtjes mogen uitknippen. 

Toch kan men een schaar ook misbruiken als een puntig steekwapen om medemensen mee te verwonden enzelfs te doden. Daarom zijn scharen, sinds de aanslagen op 11 september 2001 op de Twin-Towers in New York, verboden in de handbagage op het vliegtuig. Immers het meest nuttige onschuldige voorwerp kan een moordwapen worden om vliegtuigen mee te kapen.

Op een gelijkaardige wijze kan ook geloof en godsdienst misbruikt worden. Het woord ‘godsdienst’ zegt het zelf: dienst aan God. Hiervan getuigt telkens opnieuw de Joodse geloofsbelijdenis ‘Sjema Jisraeel’ (Hoor, Israël): “Hoor, Israël, Jahwe is ons God, Jahwe alleen! Gij moet Jahwe uw God beminnen met heel uw hart, heel uw ziel en al uw krachten.” God echt dienen leidt in het christendom, maar ook in de Islam en het Jodendom, tot mededogen, barmhartigheid en naastenliefde. 

Wolven in een schaapsvacht

Tegelijkertijd kan godsdienst – zoals een schaar – misbruikt worden voor het meest gruwelijke: voor het onthoofden van zogenaamde ongelovigen, voor het maken van kinderen tot kindsoldaten, voor het goedkeuren van zelfmoordterrorisme. Dit alles straalt zeer negatief af op godsdiensten en gelovige mensen. Zo staat een meerderheid van de Belgen negatief tegenover de invloed van religie op de samenleving. In een recente enquête antwoordde 68 % van de Belgen positief op de stelling: ‘Religie doet meer kwaad dan goed in de wereld.’ Zogenaamde kritische vragen van journalisten in de media aan kerkmensen hebben vaak deze onuitgesproken ontmaskerende ondertoon: ‘uiteindelijk zijn alle godgelovigen als wolven in een schaapsvacht’. 

Leven zoals een Lam van God

Het evangelie geeft ons op deze zondag een geheel ander beeld. Johannes de Doper zegt over Jezus: “Zie het Lam Gods dat wegneemt de zonde der wereld.” Maar wat betekent dit? ‘Leven zoals een Lam van God’ betekent dat we ons zo opstellen in het leven dat de zonde uit de wereld verdwijnt. Want wij kunnen de zonde, het kwaad en het geweld in het samenleven met anderen doen stoppen. 

Bijvoorbeeld; achterklap en roddels zijn dagelijkse kost in het leven. Maar als wij er niet aan meedoen dan stoppen die roddels daar waar wij staan, daar waar wij werken en leven. Wanneer de roddel door ons niet verder wordt verteld, dan verdwijnt dit kwaad in onze persoon uit de wereld. Vooral de digitale wereld heeft nood aan christenen die zich opstellen als een Lam van God. Elke minuut worden er duizenden berichten getweet en re-tweet. Haatdragende en kwetsende berichten worden door ons tweetgedrag vaak tot gigantische proporties versterkt. Maar het kan ook anders. Door respectvolle tweets kunnen wij worden als een lam dat wegneemt de zonde in de digitale wereld. 

Op analoge wijze geldt dit ook voor belastingfraude, voor racisme, voor haat, voor na-ijver, en noem maar op …  Hoe racistisch bijvoorbeeld een spreekkoor in een voetbalstadium ook kan zijn; als ik niet mee roep, dan stopt dit kwaad in mijn persoon. Indien vele supporters dit willen doen, verdwijnen de racistische spreekkoren vanzelf uit de voetbalstadia.

Tot zulk een levenswijze worden wij in elke eucharistie uitgenodigd, wanneer de priester voor de communie zegt: “Zie het lam Gods, dat wegneemt de zonde der wereld.” Heel deemoedig mogen we daar met geheel ons leven op antwoorden: “Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt, maar spreek en ik zal gezond worden.”

Goede God, wij bidden U voor allen die zich door Jezus aangesproken weten en Hem als leerlingen willen volgen. Dat de Heer hen de kracht geeft om echt te leven naar zijn Woord om zelf meer en meer een Lam van God te worden. Amen.