Liefde-met-Drie | weekend 29-30 mei

heilige drie-eenheid – dekenaat Genk

De elf leerlingen nu begaven zich naar Galilea, naar de berg die Jezus hun aangewezen had. Toen zij Hem zagen, wierpen ze zich in aanbidding neer; sommigen echter twijfelden. Jezus trad nader en sprak tot hen: “Mij is alle macht gegeven in de hemel en op aarde. 

Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hun te onderhouden alles wat Ik u bevolen heb. Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.” (Mattheüs 28, 17-20)

Jonge koppels, die kerkelijk willen huwen, zijn zeer verbaasd wanneer ze horen dat ze niet voor de kerk kunnen trouwen als zij niet openstaan voor kinderen. Koppels die principieel eigen kinderen uitsluiten in hun huwelijksproject kunnen niet kerkelijk huwen. Op het eerste gezicht lijkt dit alweer op een harde en wereldvreemde maatregel van de kerk, die ingaat tegen het eigen beslissingsrecht van gehuwden. Het heeft echter te maken met de opvatting van de kerk over liefde. Liefde bloeit maar open als ze gedeeld wordt met derden. Dit geldt ook voor de huwelijksliefde. 

Vruchtbaar huwelijksleven

Huwelijksliefde kan verzanden in een egoïsme met twee, wanneer de gehuwden denken genoeg te hebben aan elkaar en niet meer openstaan voor een derde in hun leven. Die derde in het leven is bij uitstek het eigen kind. Soms blijven gehuwden ook ongewild kinderloos. Dit is vaak een pijn in hun leven. Ook dan kan een huwelijksleven vruchtbaar zijn, doorheen hun gezamenlijke inzet in de bredere familiekring, in kerk of in samenleving. De huwelijksliefde tussen man en vrouw bloeit maar ten volle open in de zorg voor de eigen kinderen, in de zorg voor eigen ouders op ouderdom, in de zorg voor de parochiegemeenschap … Dit gezamenlijk geëngageerd naar buiten treden van gehuwden verrijkt, verdiept en verbreedt hun huwelijksliefde. Liefde die ten volle open bloeit is steeds liefde-met-drie. 

Volmaakte liefde, Gods liefde, is aan ons geopenbaard geworden als Liefde-met-Drie. Deze goddelijke Liefde-met-Drie gedenken wij op het feest van de heilige Drie-Eenheid. God is Vader, Zoon en Heilige Geest. Deze Liefde-met-Drie, de heilige Drie-Eenheid, kan tot allerlei onvruchtbare theologische speculaties leiden. Maar wat het verstand niet kan vatten, vat het hart des te meer. Een hart dat liefheeft, kan zich inleven in Gods liefdesdynamiek van de Drie-Eenheid. Want liefde, menselijke en goddelijke liefde, draait nooit om zichzelf. Liefde, wil ze echte liefde zijn, moet doorgegeven worden aan een derde, anders sterft ze af. 

De Vader zendt uit liefde zijn Geest aan de Zoon; de Zoon bemind in de Geest zijn Vader. Zo vloeien de verhoudingen tussen Vader, Zoon en Heilige Geest over van liefde. In deze goddelijke liefdesdynamiek, omdat het volmaakte liefde is, wordt uiteindelijk ook elke mens opgenomen. God heeft de mens en de aarde niet geschapen om vervolgens de mens aan zijn lot over te laten. De beweging van Liefde, die de Drie-Ene God is, wil heel de kosmos, heel de aarde en alle mensen omvatten. De Drie-Ene God wil elke mens persoonlijk beminnen, elke dag opnieuw tot in aan de voleinding der wereld: ‘Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.’

God in de hemel

Als we God zo denken, dan krijgt de vraag ‘Waar is God nu? Is God in de hemel of op aarde?’ een geheel eigen invulling. De Drie-Ene God is daar waar er een gemeenschap van liefde ontstaat. Overal waar deze gemeenschap in ruzie en haat verbrokkelt, daar is God afwezig. God is bijgevolg aanwezig in de hemel, aan de andere zijde van de dood. Want wij geloven dat God samen met de heiligen en met onze dierbare overledenen een gemeenschap van liefde vormt. Wijzelf hopen eens tot die hemelse gemeenschap te zullen behoren. In die zin is God in de hemel.

God op de aarde

Maar God is ook op de aarde. Want op aarde zijn er ook vele liefdevolle gemeenschappen. Deze liefdevolle gemeenschappen zijn niet perfect, aards, niet hemels. Maar dat de liefde de dragende grond ervan is: dat is onbetwistbaar. De liefdevolle gemeenschap tussen man en vrouw, die zijn vervulling vindt in de geboorte van een kind is zo’n gemeenschap. Daar is de Drie-Ene God aanwezig. Een parochie, een buurt, een school, een jeugdbeweging of een voetbalploeg waar eendrachtig samengewerkt wordt en waar mensen elkaar liefdevol tegemoet treden, ook daar is de Drie-Ene God aanwezig. In het bijzonder als wij ons ontfermen over een mens in nood begint er een liefdesgemeenschap, die opgenomen is in de overweldigende liefdesgemeenschap met Drie van Vader, Zoon en heilige Geest.

Goede God, wanneer wij ons opsluiten in onze eigen cocon breek dan met uw Liefde ons leven open en zend ons naar medemensen toe. Opdat Gij alle dagen tot de voleinding der wereld liefdevol aanwezig zou zijn als Vader, Zoon en heilige Geest. Amen.