Kom en zie! | weekend 13-14 januari

kom en zie – dekenaat Genk

De volgende dag stond Johannes er weer met twee van zijn leerlingen. Toen hij Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God.’ De twee leerlingen hoorden wat hij zei en gingen met Jezus mee. Jezus draaide zich om, en toen hij zag dat ze hem volgden, zei hij: ‘Wat zoeken jullie?’ Rabbi’, zeiden zij tegen hem,’waar logeert u? Hij zei: ‘Kom maar mee, dan zul je het zien.’ Ze gingen met hem mee en zagen waar hij onderdak had gevonden; het was ongeveer twee uur voor zonsondergang en ze bleven die dag bij hem. 

Een van de twee die gehoord hadden wat Johannes zei en Jezus gevolgd waren, was Andreas, de broer van Simon Petrus. Vlak daarna kwam hij zijn broer Simon tegen, en zei tegen hem: ‘Wij hebben de Messias gevonden’, en hij nam hem mee naar Jezus. Jezus keek hem aan en zei: ‘Jij bent Simon, de zoon van Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’. (Johannes 1,35-42)

Het gebeurt wel eens in een winkel dat er iemand naar je toekomt en vraagt: “Zoekt u iets? Kan ik u helpen?” Zeker als onze keuze nog niet zo duidelijk is kan het gemakkelijk zijn als we wat hulp krijgen. Stel je voor dat als we de kerk binnengaan ons gevraagd wordt: “Wat zoekt u, waarmee kunnen we u van dienst zijn?” Wellicht zal je er wat onwennig bijstaan en niet goed weten hoe ermee omgaan. De kerk is geen winkel en dus wordt de vraag ook niet gesteld. 

Wat zoeken wij?

We zouden verbaasd zijn naar wat mensen op zoek zijn: nabijheid, troost, verbondenheid, rust, erkenning. In het evangelie lezen we hoe twee leerlingen op aanwijzen van Johannes Jezus achterna gaan. Zelf zwijgen ze, maar Jezus neemt het woord. “Wat zoeken jullie?” Jezus vraagt naar het verlangen van deze twee mensen en nodigt hen uit om Hem te volgen. Hij stelt deze vraag aan jou, beste lezer, ook aan mij. Wat zoeken wij? Wij zijn allemaal zoekende mensen, zoekend naar een zinvolle invulling van ons leven. Waarin zoek ik de zin van mijn leven?

De zin van het leven

De apostelen gingen Jezus achterna om te zien of Hij misschien de zin van hun leven kon zijn. “Meester, waar woont gij ?” was hun vraag. Het is geen vraag naar zijn adres, zij willen zien waar Jezus “thuis” is om te zien hoe Hij aan zijn leven invulling gaf. Jezus nodigt hen uit: “Kom en zie”. De ganse dag bleven ze bij Hem. Bij Jezus vonden ze wat ze zochten. En ze vertellen aan de anderen: “We hebben de Messias gevonden!” 

Ik hoop dat ook in deze tijd vele mensen in het vieren van de eucharistie, in gesprekken met mensen vreugde en hoop mogen vinden.
Dat mensen geraakt worden door Jezus, dat ze Hem mogen vinden en ervaren in het leven van de Schrift, in gebed. Maar ook in hun zorg voor zieken, in de solidariteit met armen en mensen op de vlucht, in hun dienstbaarheid. Dat we daar de Jezus mogen vinden en dat Hij ons mag inspireren in ons leven als christen en mens. 

Heer Jezus,
Gij nodigt ook mij uit: “Kom en zie”.
Ook ik mag ervaren waar Gij verblijft,
hoe Gij wilt aanwezig wilt in deze wereld.
Ook ik mag groeien in vriendschap met U.
Moge dit steeds meer de Bron worden
van waaruit ik leef, dag na dag. Amen.

diaken Julien Beckers