Ik geloof … | Homilie 20-21 juni 2026

kerk en mensen – dekenaat Genk

Aanstaande donderdag 25 juni komt de apostolische nuntius Franco Coppola naar Genk in het kader van zijn consultatieronde met het oog op de aanstelling van een nieuwe hulpbisschop-met-recht-van-opvolging voor ons bisdom. Dit bezoek nodigt ons allen uit na te denken over de toekomst van onze Kerk. Deken Luc Herbots wil alvast in eigen naam enkele gedachten delen om u allen ook zelf aan het denken te zetten …

Ik geloof in een Kerk …
…    die vertrouwt op wat de Geest van onderuit in mensen bewerkt 
      en dit van bovenaf waardeert en stimuleert;
…    die tussen de mensen staat en met hen op weg gaat
       en vanuit het leven het Evangelie ter sprake brengt;
…    die elke pretentie van macht achter zich laat
       en zich nederig en dienstbaar opstelt;
…    die mensen niet overdondert met regels,
       maar wegwijzers aanreikt om te groeien in vrijheid;
…    die traditie niet hanteert als een verstikkend kader, 
       maar als een schat, die inspireert om in elke tijd nieuwe wegen te zoeken;
…    die verscheidenheid als een rijkdom beschouwt
       en ruimte laat voor verschil.

Ik geloof in een Kerk met voorgangers/herders …
…    die niet per se man en ongehuwd moeten zijn,
       maar in de eerste plaats bezield en toegewijd;
…    in een goede mix van ‘voorgangers van hier’, van onderuit gedragen,
       en ‘priesters van elders’, door de wereldkerk geschonken,
       die zich inspannen om niet enkel de taal te leren,
       maar ook om de Vlaamse cultuur en kerksituatie te verstaan;
…    die zichzelf niet op een voetstuk plaatsen,
       maar in de eerste plaats medechristen zijn
       en authentiek en getuigend hun geloof beleven;
…    die zich met heel hun hart ten dienste stellen
       van de gemeenschap die aan hun zorgen wordt toevertrouwd;
       die inspireren en nooit commanderen;
…    die oprecht luisteren naar wat bij mensen leeft
       en met hen op weg gaan, op ieders ritme en maat;
…    die vrijwilligers sterk maken om verantwoordelijkheid op te nemen
       en hen ruimte geven om dit op hun eigen wijze vorm te geven;
…    die een taal spreken die mensen verstaan
       en die het hart van mensen kan raken.

Ik geloof in een Kerk met geloofsgemeenschappen …
…    die van onderuit worden gedragen
       en van bovenaf worden gesteund;
…    waar vele toegewijde leken zich geroepen weten
       om herderlijk zorg te dragen voor hun medemensen;
…    die zich niet opsluiten op een eiland,
       maar actief betrokken zijn op hun omgeving en daar getuigend aanwezig zijn;
…    die attent zijn voor nieuwkomers
       en gastvrij onthalen;
…    die niet verstarren in vaste gewoonten, maar inspelen op nieuwe kansen
       en het risico van het experiment durven aangaan.

Daarom bid ik voor een nieuwe hulpbisschop-coadjutor,
van bovenaf – vanuit Rome – gezonden en van onderuit gedragen,
die voluit in deze dynamiek gaat staan:
een bisschop die achter ons staat,
een bisschop die naast ons staat,
een bisschop die ons bezielend voorgaat!

deken Luc Herbots