Gods liefde aanschouwen | weekend 4-5 februari

In Jeruzalem woonde een zekere Simeon; het was een rechtvaardige en vrome man; hij verwachtte de vertroosting van Israël en op hem rustte de heilige Geest. Door de heilige Geest was hem geopenbaard dat hij de dood niet zou zien voordat hij de Messias van de Heer had gezien. Door de Geest geleid ging hij naar de tempel.

Toen de ouders het kind Jezus binnenbrachten om met Hem te doen wat volgens de wet gebruikelijk is, nam hij Hem in zijn armen en loofde God met de woorden: “Uw dienaar laat Gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan: mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd dat Gij voor alle volken hebt bereid.” (Lucas 2, 25-32)

Wij vinden het allemaal belangrijk dat onze kinderen het goed doen op school, zeker naarmate ze ouder worden en in het middelbaar onderwijs terecht komen. Het schoolrapport wordt dan ook steeds belangrijker, naarmate kinderen en jongeren vorderen in hun studies. 

Als kinderen thuiskomen met hun schoolrapport, hoe kijken wij dan naar de behaalde resultaten? Gaat onze aandacht en vooral onze commentaar op de eerste plaats uit naar die vakken waarop ze slecht scoren en eventueel gebuisd zijn. Of hebben we op de eerste plaats oog voor die vakken waar ze de meeste punten op haalden? Is onze eerste vraag: ‘Heb je buizen en hoeveel?’ Of vragen we: ‘In welk vak ben je heel goed?’ 

Kritische blik

Hoe we naar het schoolrapport van kinderen en jongeren kijken, verraadt ook altijd een beetje hoe we naar dat kind of die jongere zelf kijken. Als we met een heel kritische blik naar het schoolrapport kijken betekent het ook dat we op een heel kritische wijze tegenover onze kinderen staan. Als we met een bemoedigende blik een schoolrapport bestuderen, dan zal onze bemoedigende houding ook op andere momenten in onze opvoeding voor die jongere ervaarbaar zijn.

Vandaag nodigt het evangelie ons uit om, zoals die oude Simeon naar kindje Jezus keek, te kijken naar onze eigen kinderen. De blik van Simeon was geen kritische blik. Voor de wijze waarop Simeon keek gebruikt het evangelie het werkwoord: “aanschouwen.”

In de diepte kijken

De oude Simeon verkondigde Gods lof met deze woorden: “Uw dienaar laat gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan: mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd.” Aanschouwen betekent in de diepte kijken, voorbij het oppervlakkige. Niemand – ook de oude Simeon niet – kan God direct zien. Maar in de schoonheid van de natuur of in de schoonheid van een menselijk gelaat kunnen we Gods heerlijkheid schouwen. 

Schoonheid is iets wat iedereen kan zien, gelovigen en ongelovigen. Maar gelovigen zien in die schoonheid een weerglans van de heerlijkheid en de goedheid van God. Gelovigen mogen in het schone een spoor van God ontdekken, Gods heil aanschouwen. 

Dit doen we heel vaak spontaan als we – na de geboorte van een kindje – op kraambezoek zijn. We nemen de tijd om heel aandachtig naar de nieuwe wezentje in het wiegje te kijken en vervolgens zeggen we tegen de ouders: ‘Je hebt een schoon kindje!’. 

Bemind door God

‘Je hebt een schoon kindje!’ Daarmee bedoelen we echt niet: ‘je heb je kindje goed gewassen en het ruikt lekker’ of ook niet ‘dit kindje is voorbestemd om later een fotomodel te worden’. De schoonheid van een kindje verwijst naar een diep mysterie. Dit kindje is bemind, natuurlijk door de ouders. Maar ten diepste is dit kindje bemind door God. 

Die liefde – die oneindig onvoorwaardelijke liefde van God – voor een kind brengen we vandaag tot uitdrukking in de kinderzegen, zoals we dit ook al tot uitdrukking hebben gebracht in het doopsel van uw kind.

Wanneer we Gods zegen vandaag vragen over deze kinderen, dan is dit opdat die schoonheid van onze kinderen tot volle bloei mag komen. Dat de liefde en de goedheid waarmee deze kinderen worden bemind, meer en meer hun eigen liefde en goedheid mogen worden. We krijgen steeds opnieuw Gods zegen in ons leven, opdat de liefde en de goedheid in ons eigen hart zouden groeien.

Die liefde en die goedheid maken een mens – of hij nu een klein kind is of hoogbejaarde – tot een schoon mens.

Goede Vader, met Lichtmis herdenken we hoe uw Zoon Jezus naar de tempel werd gebracht. Laat ons, in het spoor van Jozef en Maria, dankbaar zijn om elk nieuw leven. Laat ons in elk kind uw goedheid aanschouwen, opdat wij elkaar zouden beminnen met de warmte van geheel ons hart. Dan wordt ons huis tot een echte thuis, waar we mogen leven naar de Geest van Jezus Christus onze Heer. Amen.