De V.I.P.’s | weekend 28-29 januari

Toen Jezus deze menigte zag, ging Hij de berg op en, nadat Hij zich had neergezet, kwamen zijn leerlingen bij Hem. Hij nam het woord en onderrichtte hen aldus: “Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen. Zalig de treurenden, want zij zullen getroost worden. Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten.

Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien. Zalig die vrede brengen, want zij zullen kinderen van God genoemd worden. Zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid, want hun behoort het Rijk der hemelen. Zalig zijt gij, wanneer men u beschimpt, vervolgt en lasterlijk van allerlei kwaad beticht om Mijnentwil: Verheugt u en juicht, want groot is uw loon in de hemel. (Matteüs 5, 1-12a)

Het verschijnsel van de V.I.P.’s is stevig ingeworteld in onze Vlaamse cultuur. Niet iedereen is uitverkoren tot de exclusieve club van de V.I.P.’s. Want het gaat hier over Very Important Persons, over zeer belangrijke personen. We hebben er zelfs Engelse woorden voor nodig om de belangrijkheid en gewichtigheid van deze mensen aan te duiden. Enkel vedetten en sterren, beleidsverantwoordelijken uit de economische en politieke wereld zijn toegelaten tot deze club. Natuurlijk ook de sponsors, want zij zorgen ervoor dat het exclusieve feest of evenement kan doorgaan. 

Bij grote evenementen verschijnen steevast de V.I.P.-wegwijzers in het verkeerslandschap. Zij bewegwijzeren voor de V.I.P.’s de aparte toegang naar het evenement, met een ruime voorbehouden parking en vooral met een aparte ontvangstruimte, de zogenaamde V.I.P.- room. Dit moet het leven van de V.I.P.’s comfortabel en aangenaam maken. Op deze wijze wordt er een eigen wereld gecreëerd, waar gewone mensen veelal met ontzag en bewondering naar opkijken. Want zou het niet zalig zijn om zelf eens als een V.I.P. behandeld te worden. Gewone mensen kunnen er alleen maar van dromen. 

Uitverkoren

Volgens menselijke maatstaven is het altijd een ideaal geweest om uitverkoren te worden om tot deze kringen van belangrijke mensen te behoren. De goddelijke maatstaven zijn echter geheel anders geijkt. Want wat God uitverkoren heeft is voor de wereld van geringe afkomst en heel onbeduidend. 

Onbeduidend

Dit blijkt maar al te duidelijk uit de mensen die Jezus omringden. In het  evangelie treden voortdurend onbeduidende mensen van geringe afkomst op de voorgrond: een meisje dat zwanger blijkt te zijn voordat ze met haar man is gaan samenwonen, herders op wie werd neergekeken omdat ze de vele reinheidsvoorschriften niet konden naleven, vissers die hun netten spoelden na een magere visvangst, tollenaars die collaboreerden met de bezetter, een officier die radeloos was omwille van de ziekte van zijn knecht, een vrouw die treurde om haar dode kind, een misdadiger die terzelfdertijd met Jezus aan de schandpaal genageld werd, een prostituée in wiens gezelschap zich iedereen in het openbaar geneerde, een lamme die gedragen moest worden door zijn vrienden, een blinde die zat te roepen om hulp langs de kant van de weg, en kinderen die  werden weggejaagd … Dit zijn de V.I.P.’s bij Jezus. 

Zalig

Zij worden tevens door Hem ‘zalig’ genoemd, omdat God zijn reddende hand aan hen zal tonen. De treurenden zullen door God zelf getroost worden. De zachtmoedigen zullen door God zelf het land binnengeleid worden. Wederom is het God zelf die hongerigere en dorstigere naar de gerechtigheid zal verzadigen.

Toch bespeuren wij in ons eigen hart een grote en hardnekkige twijfel of de armen, de treurenden en andere onbeduidende mensen werkelijk de V.I.P.’s vanwege God zijn. Want welke prestaties kunnen zij voorleggen om aanspraak te maken op die voorname plaats bij God? 

Dat ze geen grote wereldse prestaties moeten kunnen voorleggen willen we nog aannemen. Maar een voorname plaats in het Rijk der hemelen zou toch op zijn minst op prestaties van heiligheid moeten berusten. Zij zouden toch op een of andere manier moeten uitblinken in naastenliefde of in gebedsinzet. In ons hart is heel diep de overtuiging ingeworteld dat we moeten presteren om Gods liefde te verdienen. Bijgevolg kunnen alleen diegenen zalig genoemd worden die zich kunnen beroemen op hun eigen daden en inzet. Het is een overtuiging waarbij we meer doorslaggevend belang hechten aan de eigen prestaties, dan aan het werk en de gratuite liefde van God zelf. 

Zaligsprekingen

Deze overtuiging is mijlen ver verwijderd van de geloofsintuïtie van de heilige  Theresia van Lisieux. Zij heeft met heel haar leven de weg van de zaligsprekingen aanschouwelijk gemaakt. Het volstaat immers om zijn eigen kleinheid en armoede te erkennen. Het volstaat om erop te vertrouwen dat God, in zijn liefde, zal bewerken wat men zelf niet kan. God zelf zal troosten, verzadigen en vrede stichten. Sinds de zaligsprekingen van Jezus is er geen mens meer die kan beweren dat hij te zwak of te zondig is om de weg naar God te gaan. Immers de zaligsprekingen wijst de kleine weg aan, die iedereen kan bewandelen. De onbeduidende mens mag zichzelf zaligprijzen, ook al is zijn leven nu nog een grote chaos of ellende. God zelf zal grote dingen aan hem doen, zoals hij dit bij Maria heeft gedaan.

Goede God, leer mij de kleine weg die de heilige Theresia van Lisieux is gegaan. Zij heeft zich in een kinderlijke eenvoud heel haar leven toevertrouwd aan uw liefde. In haar armoede heeft zij mogen ervaren, dat Gij haar zalig noemt. Amen.