Bijbelse gebedsweek

bijbelse gebedsweek – dekenaat Genk

In de week van zondag 28 januari tot zaterdag 3 februari mogen we in dekenaat Genk opnieuw het unieke aanbod doen van een ‘Bijbelse gebedsweek met persoonlijke begeleiding’. De centrale plek ligt deze keer in het oostelijk gedeelte van het dekenaat, namelijk in Pastoraal Centrum FrancisCasa, bij de kerk van Mechelen-aan-de-Maas. Wat de gebedsweek voor deelnemers in 2023 betekende:
“Als zoekende christen heb ik enkele stevige ankers gevonden als een houvast voor mijn geloof”.
“Een verfrissende andere kijk op een eeuwenoud boek … Het gaf me een andere kijk op gebed, op het leven.”
“Een aanzet om te bidden met de Bijbel … heel bijzonder!”

Leren bidden met de Bijbel

Vertrouwelijk met God mogen omgaan, naar Hem luisteren en met Hem spreken is een voorrecht van elke christen. Jezus heeft het ons voorgedaan. Bidden is in feite eenvoudig. God staat immers al naar ons op de uitkijk. Maar vaak weten we niet hoe eraan te beginnen en kunnen we wat hulp gebruiken. Of we hebben het druk en we maken geen tijd om even stil te staan bij de Bron van ons leven.

Ee Bijbelse Gebedsweek

Dit initiatief nodigt uit om gedurende die week elke dag wat tijd te maken voor het hart van ons christen-zijn: de ontmoeting met de levende Heer. Het is een typisch Ignatiaanse gebedsvorm onder begeleiding van Jezuïeten en door hen gevormde leken.

Een gebedsweek in ons dekenaat

In de week van 28 januari tot 3 februari organiseren we dus een dergelijke Bijbelse gebedsweek in dekenaat Genk. Gedurende die week zijn er een aantal Jezuïeten én Ignatiaans gevormde gebedsleiders aanwezig om ons een eenvoudige manier aan te reiken om te leren bidden met de Schrift. De gesprekken vinden plaats in de lokalen van FranscisCasa, Opperveldstraat 6 te Maasmechelen.

Start van de Gebedsweek

We starten op zondagavond 28 januari om 19 uur met een ontmoetingsmoment (ook in Franciscasa). We maken kennis met alle deelnemers en begeleiders en krijgen een persoonlijke begeleider toegewezen die ons deze week zal begeleiden. We spreken dan met onze begeleider een vast tijdstip af voor de ontmoetingsmomenten van de komende week.

Hoe verloopt het verder?

De opzet is eenvoudig: elke dag heb je een ontmoeting met je persoonlijke begeleider (een gesprek van een half uur); je kan kiezen tussen namiddag of avond. Je begeleider reikt jou dan een Bijbeltekst aan waarmee je thuis een half uur probeert te bidden. De volgende dag is er opnieuw een ontmoeting en persoonlijk gesprek met je begeleider en ontvang je een nieuweBijbeltekst. Voor en na het gesprek met je begeleider is er gelegenheid tot ontmoeting in de koffieruimte.

Begeleiders (onder voorbehoud)

Paters Jezuïeten: Marc Desmet, Toon Suffys, Wouter Biesgraaf
Leken begeleiders: Marijke van’t Hoff, RitaLoyens
Missionaris van Afrika: Willy Schoofs

Kostprijs

Er zijn voor de deelnemers geen kosten. Een vrije bijdrage na de laatste avond is welkom.

Inschrijven?

Stuur een mailtje met jouw gegevens (naam – parochie – telefoon – e-mail) naar: rita@dekenaatgenk.be. Vermeld ook of je het gespreksmoment verlangt in de namiddag of in de avond.
Je kan deze gegevens ook telefonisch doorgeven: 0478-78.81.34 (Rita Loyens).
Laatste inschrijvingsdatum: 10 januari.
Nog vragen? Neem contact met Rita Loyens, 0478-78.81.34.