Wie is Jezus voor jou? | weekend 14-15 september

Wie zegt gij dat ik ben – dekenaat Genk

Jezus trok nu met zijn leerlingen naar de dorpen rond Caesarea van Filippus. Onderweg stelde Hij aan zijn leerlingen de vraag: “Wie zeggen de mensen dat Ik ben?” Zij antwoordden Hem: “Johannes de Doper, anderen zeggen Elia en weer anderen, dat Gij een van de profeten zijt.” 

Daarop stelde Hij hun de vraag: “Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?” Petrus antwoordde: “Gij zijt de Christus.” Maar Hij verbood hun nadrukkelijk iemand hierover te spreken. Daarop begon Jezus hun te leren, dat de Mensenzoon veel zou moeten lijden en door de oudsten, de hogepriesters en de Schriftgeleerden verworpen worden en ter dood gebracht, maar drie dagen later verrijzen. Hij sprak deze woorden zonder terughoudendheid. (Marcus 8, 27-32a)

BI’er

“Wie zeggen de mensen dat Ik ben?” Het is een beetje een vreemde vraag die Jezus stelt. Waarom wil Hij dat weten? Wil Hij misschien weten hoe goed Hij is, hoe populair? Wil Hij een bekende BI zijn, een bekende Israëliet, of misschien een bekende BP, een bekende profeet. Het zal wel niet, want daar gaat het Jezus niet om, Hij is niet op zoek naar eer en aanzien. Hij wil alleen maar de Blijde Boodschap verkondigen. Maar … waarom zou Hij dan die vraag stellen? Misschien wil Hij wel eens nagaan of de apostelen wel weten wie Hij is. Want als Hij er niet meer is, zijn zij het die Gods Woord moeten verkondigen. Daarom gebruikt Jezus een omweg om dit te ontdekken. Wie zeggen de mensen … Sommigen denken dat Hij Johannes de Doper is, anderen Elia. Het is Petrus die echt ziet wie Hij is: de Christus, de Gezalfde, de Messias. Maar ook zegt Jezus tegen zijn leerlingen en dus ook tegen ons: “Wie mijn volgeling wil zijn, moet mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen.”  

Kruis opnemen

Voor ons (te) grote woorden die gemakkelijk tot misverstanden leiden. Wat betekent dat, kruis? Vroeger werd dit ingevuld met ‘offer’ of ‘zelfkwelling’. Maar jezelf verloochenen is niet je kwellen. Dat is niet de boodschap van Jezus. Het gaat niet om het lijden, dat ons vroeg of laat overkomt. Dit dient zich vroeg of laat wel aan op ieders weg. Het kruis waarover Jezus spreekt, is het kruis dat je ontvangt als je Hem gaat volgen. Aan de liefde zal men mijn volgelingen kennen, zegt Jezus, maar dan krijg je vanzelf ook het leed van anderen te dragen. Wie liefheeft, wordt uitgenodigd om de ander te dragen. Jezus roept ons op om God en zijn Rijk te zoeken en er te zijn voor de ander. De liefde laat ons zien dat er nog veel kruisen staan in de wereld. “Wie zeggen de mensen dat Ik ben?” Wie zeggen wij dat Jezus is? Wie is Jezus voor ons? Wat drijft ons? Als we kiezen voor die richting, als we ons laten leiden door de Geest van Jezus, begeven we ons op de weg waar we God zullen vinden, in onze medemens, in onszelf.

diaken Julien Beckers