Leven in overvloed | weekend 15-16 januari
Twee dagen later was er een bruiloft in Kana, een plaats in Galilea. De moeder van Jezus was ook op het feest en ook Jezus en zijn leerlingen waren uitgenodigd. Toen de wijn opraakte, zei de moeder van Jezus: ‘Ze hebben geen wijn meer!’ Jezus zei tegen haar: ‘Bemoei u niet met wat ik moet doen. Het juiste moment voor mij is nog niet gekomen.’
Toen zei de moeder van Jezus tegen de dienaren op het feest: ‘Doe precies wat Hij zegt.’ Er stonden daar zes stenen waterbakken. In elke bak kon ongeveer 100 liter water. Met dat water konden mensen zich wassen volgens de regels van de Joodse godsdienst; jezus zei tegen de dienaren: ‘Vul die bakken met water.’ De dienaren vulden de bakken tot de rand. Toen zei jezus: ‘Haal er nu wat uit en breng dat naar de leider van het feest.’’
De dienaren deden wat Jezus zei. De leider van het feest proefde van het water. Het was wijn geworden! De dienaren die het water gebracht hadden, wisten waar het vandaan kwam. Maar de leider van het feest wist dat niet. Hij riep de bruidegom en zei: ‘Iedereen geeft zijn gasten eerst de beste wijn. De minder goede wijn geeft hij daarna, als de gasten al dronken zijn; maar jij hebt de beste wijn voor het laatst bewaard!’ Dit wonder in Kana, in Galilea, was het eerste wonder dat Jezus deed. Zo liet hij zijn hemelse macht zien. En zijn leerlingen geloofden in hem. Daarna ging Jezus naar de stad Kafarnaüm, samen met zijn moeder, zijn broers en zijn leerlingen. Daar bleven ze een paar dagen. (Johannes 2,1-12)
Wijnwonder
Ogenschijnlijk lijkt dit evangelieverhaal van het wijnwonder te Kana in Galilea een ooggetuigenverslag te zijn van de evangelist Johannes, die heel exact de gebeurtenissen op een bruiloft beschrijft. We vergeten dan wel dat dit verhaal meer dan vijftig jaar, misschien wel zestig jaar, na de feiten door Johannes is opgetekend.
Het is dan ook hoogst twijfelachtig dat dit verhaal een journalistiek ooggetuigenverslag is. Is daarom dit verhaal onwaar? Neen. Zo lang we ons maar blijven realiseren dat het geen krantenbericht is, maar wel een openbaringsverhaal.
De mooiste openbaringsverhalen ontstaan vooral na de dood van een geliefde persoon. Wanneer de familie doorheen verhalen over de overledene vertelt wat deze persoon ten diepste voor hen betekent heeft in het leven. Bij elke overlijden mogen we zulke verhalen horen.
Het openbaringsverhaal van de bruiloft van Kana probeert te vertellen ‘wie’ Jezus ten diepste als persoon was. Het probeert aan de oppervlakte te krijgen ‘wat’ Hij betekende voor zijn leerlingen, voor zijn omgeving én voor ieder die in Hem gelooft.
Aan de hand van een teken – het veranderen van water in wijn – openbaart Jezus zelf wie Hij is.
Leven geven in overvloed
Jezus wil namelijk aan iedereen leven geven en Hij wil dit leven geven in overvloed. Leven geven in overvloed, zo openbaart Gods liefde zich in Jezus. Vele jaren na Jezus’ dood had de evangelist Johannes zich dit helder en diepzinnig beeld van Jezus gevormd. Dat scherpe inzicht – wie Jezus is voor ieder mens – verwoordt de evangelist Johannes in een verhaal, in een openbaringsverhaal. Want is een huwelijk, met wijn in overvloed, niet prachtig beeld van wat Jezus wil zijn in het leven van ieder mens? Hij wil leven geven aan ieder van ons in overvloed.
Dit thema van overvloedig leven zal de evangelist Johannes hernemen als hij over Jezus spreekt als de Goede Herder. Zo zegt Jezus in hoofdstuk 10 van het Johannesevangelie: “Ik ben gekomen opdat zij (die naar mijn stem luisteren) leven zouden bezitten en wel in overvloed.”
Goede God, ik weet dat mijn geloof waardeloos is zonder liefde. Help mij te leven in de overvloed van Uw liefde. Wijs mij de weg terwijl ik Uw liefde ontvang en doorgeef aan medemensen, opdat ook zij leven mogen ervaren in overvloed. Amen