Huwelijksliefde | weekend 5-6 oktober

wat God verbonden heeft – dekenaat Genk

Er kwamen ook Farizeeën die Jezus vroegen: “Staat het een man vrij zijn vrouw te verstoten?” Daarmee wilden zij Hem op de proef stellen. Hij antwoordde hun met een wedervraag: “Wat heeft Mozes u voorgeschreven?” Zij zeiden: “Mozes heeft toegestaan een scheidingsbrief op te stellen en haar weg te zenden.” 

Doch Jezus antwoordde hun: “Om de hardheid van uw hart heeft hij die bepaling voor u neergeschreven. Maar in het begin, bij de schepping, heeft God hen als man en vrouw gemaakt. Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten om zich te binden aan zijn vrouw en deze twee zullen een vlees worden. Zo zijn zij dus niet langer twee, een vlees als zij geworden zijn. Wat God derhalve heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.”  Thuis ondervroegen de leerlingen Hem nogmaals daarover. Hij sprak tot hen: “Wie zijn vrouw wegzendt en een ander huwt, maakt zich tegenover haar schuldig aan echtbreuk. En wanneer zij haar man wegzendt en een ander huwt, begaat zij echtbreuk.” De mensen brachten kinderen bij Hem met de bedoeling dat Hij ze zou aanraken. Maar bars wezen de leerlingen ze af. Toen Jezus dat zag, zei Hij verontwaardigd: “Laat die kinderen toch bij Mij komen en houdt ze niet tegen. Want aan hen die zijn zoals zij behoort het Koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: wie het Koninkrijk Gods niet aanneemt als een kind, zal er zeker niet binnengaan.” Daarop omarmde Hij ze en zegende hen, terwijl Hij hun de handen oplegde. (Marcus 10, 2-16)

Verbreekbaarheid van het huwelijk

Dit weekend proberen de farizeeën Jezus in het nauw te drijven rond een vraag over de verbreekbaarheid van het huwelijk: “Staat het een man vrij zijn vrouw te verstoten?” Zij wilden weten hoe Jezus daarover dacht. Jezus gaat daar echter nauwelijks op in, maar is wel duidelijk: “Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.” We kennen allemaal wel in onze families of vriendenkring mensen die uit elkaar zijn gegaan. Het is vaak een pijnlijk gebeuren met fouten langs beide kanten en waarbij we dan misschien zeggen: het is beter dat ze elk een andere weg gaan. De situatie is vaak zo onhoudbaar geworden, met veel pijn, onmacht en miserie. Het samenblijven, enkel voor de kinderen, kan soms vernietigend zijn in de relatie. Dan kan een periode van afkoeling of bezinning vaak noodzakelijk zijn. En misschien voelen we wel aan: eigenlijk kan dit niet. We hopen natuurlijk dat deze twee mensen die elkaar graag hebben gezien, deze crisis te boven kunnen komen, dat de deur niet helemaal wordt dichtgeslagen, dat er ruimte is voor gesprek. Zelf moeten we ook voorzichtig zijn in ons oordeel, onze eigen onmacht erkennen, en alleen maar luisterend aanwezig proberen te zijn. Zeker geen partij kiezen, al is dit moeilijk. 

Wat God verbonden heeft

Is dat ook niet een beetje wat Jezus ons vandaag wil zeggen? Hij gaat niet in op de discussie met de farizeeën, maar Hij spreekt uit wat over de huwelijksliefde in elk mensenhart leeft en wat ook de droom van God is: dat de liefde sterker zou zijn dan alle conflicten. Wanneer Jezus zegt wat in Genesis staat: “Wat God heeft verbonden, zal de mens niet scheiden!” wil Hij niet zeggen dat er geen enkel kerkelijk huwelijk ingezegend kan worden. Het is bijna een goddelijk ideaal en hoeveel mensen kunnen dit waarmaken? Maar er zijn ook mensen die elke dag werken aan hun relatie, hard werken, en die groeien in hun liefde met en voor elkaar. Maar laten we de mensen die het moeilijk hebben en die uit elkaar gaan, nabij zijn met ons gebed, laten we hun met respect nabij zijn. 

Heer Jezus Christus, Gij zijt zachtmoedig en nederig van hart. Gij legt ons geen zware lasten op, want jouw juk is zacht en jouw last licht. Neem elke bitterheid en hardheid weg uit ons hart opdat we onze medemensen onbevangen zouden kunnen dienen en liefhebben. Amen.

diaken Julien Beckers