Dankbare rentmeesters | weekend 20-21 september

Verder sprak Hij tot zijn leerlingen: ‘Er was eens een rijk man die een rentmeester had, die bij hem werd aangeklaagd, dat hij zijn bezit verkwistte. Hij riep hem dus en vroeg: Wat hoor ik daar van u? Geef rekenschap van uw beheer, want gij kunt niet langer rentmeester blijven. Toen redeneerde de rentmeester bij zichzelf: Wat zal ik doen, nu mijn heer mij het rentmeesterschap afneemt? Spitten kan ik niet, en te bedelen daarvoor schaam ik mij. Ik weet al wat ik ga doen, opdat zij mij na mijn ontslag als rentmeester in hun huis opnemen.
Hij ontbood de schuldenaars van zijn heer, een voor een, en zei tot de eerste: Hoeveel zijt ge aan mijn meester schuldig? Deze antwoordde: Honderd vaten olie. Maar hij zei: Hier hebt ge uw schuldbekentenis; ga gauw zitten en schrijf: vijftig. Daarop vroeg hij nog aan een tweede: En hoeveel zijt gij schuldig? Deze antwoordde: Honderd maten tarwe. Hij zei hem: Hier hebt ge uw schuldbekentenis; schrijf: tachtig. De heer prees het in de onrechtvaardige rentmeester dat hij met overleg had gehandeld, want de kinderen van deze wereld handelen onderling met meer overleg dan de kinderen van het licht. Zo zeg Ik u ook: Maakt u vrienden door middel van de onrechtvaardige mammon, opdat, wanneer die u komt te ontvallen, zij u in de eeuwige tenten opnemen. Wie betrouwbaar is in het kleinste, is ook betrouwbaar in het grote; en wie onrechtvaardig is in het kleinste, is ook onrechtvaardig in het grote. Zijt ge dus niet betrouwbaar geweest in de onrechtvaardige mammon, wie zal u dan het waarachtige goed toevertrouwen? Als ge niet betrouwbaar zijt geweest in het beheren van andermans goed, wie zal u dan geven wat gij het uwe kunt noemen? Geen knecht kan twee heren dienen, want hij zal de een haten en de ander liefhebben, ofwel de een aanhangen en de ander verachten. Gij kunt niet God dienen en de mammon.’ (Lucas 16,1-13)
Niemand kan twee heren dienen
In het evangelie klinkt ook vandaag weer een krachtig woord: “Niemand kan twee heren dienen …” Is dat wel zo? Kijkend naar de mens en de wereld blijkt het toch goed te kunnen. Als het gaat om geld, bezit, macht en luxe worden mensen wel heel vindingrijk en slim. En bijna altijd, vaak ongemerkt, wordt die grens overschreden, of een beetje opgeschoven, als dat beter uitkomt. En bijna altijd komen eerlijkheid, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid in het gedrang. En ja, mensen vinden het vaak de gewoonste zaak van de wereld, zolang je er zelf niet de dupe van wordt. En die vanzelfsprekendheid vind je ook terug bij godsdienstige mensen, ook die zijn soms geneigd om met de waarheid te schipperen als er wat mee te verdienen valt. Men kan echt niet zeggen dat een christelijke ondernemer, politieker of wie dan ook eerlijker is dan een niet- christelijke politieker of ondernemer.
Eerlijkheid duurt het langst
We kennen allemaal het gezegde: “Eerlijkheid duurt het langst”, maar het feit is dat men soms met wat oneerlijkheid nog iets verder komt. Denk maar aan mensen die een beetje fraude plegen, zeker als het gaat om geld van de overheid, dat vinden we al vlug gewoon dat we daarin meegaan. En toch zegt het evangelie niet zomaar: “Niemand kan twee heren dienen …” Jezus stelt ons vandaag voor de keuze: ofwel dienen we de God van de liefde, van de waarheid en betrouwbaarheid of we kiezen voor de afgod van corruptie, leugen en bedrog.
Van twee walletjes eten
Van twee walletjes willen eten, zoals velen proberen, dat kan niet. Dat gaat altijd ten koste van de waarheid, ten koste van de medemens, ten koste van God, en uiteindelijk ook ten koste van onszelf. Het evangelie van vandaag nodigt ons uit om ons niet te gedragen als hooghartige eigenaars die de geldduivel dienen, maar als dankbare rentmeesters die geld en goed beheren volgens Gods bedoeling, dat wil zeggen: in dienst van de rechtvaardigheid.
Heer God,
U noemt ons ‘de kinderen van het licht’.
Help ons om van ganser harte
in te spelen op deze roeping,
met overleg te handelen,
zodat uw Licht straalt in onze wereld.
Amen.
diaken Julien Beckers