Sacra Famigliakerk

Fresco's in Sacra Famigliakerk – dekenaat Genk

‘De Italiaanse kerk’, zoals de kerk Sacra Famiglia meestal wordt genoemd, is ontworpen door de architect Mathieu Driessen in de vorm van een hart. De bouwwerken gebeurden grotendeels door vrijwilligers, na hun dagtaak in de mijn.

Ze werkten eraan van 1958 tot 1962. De blokken zijn geschonken door de koolmijn; het zijn zware blokken die onder de koolmijn gebruikt werden om galerijen te bouwen. Op 31 mei 1962 (volgend jaar 60 jaar geleden!) werd de kerk plechtig in gebruik genomen.De kerk ligt midden in een klein bos, heerlijk in het groen. Het is deel van de gebouwen van de ‘Missione Cattolica Italiana’. Daardoor is er rondom de kerk altijd wel iets te doen: de verenigingen, die gebruik maken van het zaaltje; medewerkers van Radio Internazionale … En bij goed weer is ook buiten een gezellige boel, bijvoorbeeld met ‘une partita a bocce’ (petanque).

Goede Vrijdag Sacra Famiglia – dekenaat Genk
icoon Sacra Famiglia – dekenaat Genk
muurschildering Sacra Famiglia – dekenaat Genk

Links van het altaar is een schilderij in drieluik, dat de kruisdood van Christus plaatst tegen de achtergrond van de mijnen.
Het glasraam in de linkerbeuk vertelt over de H. Geest en het Doopsel.

gebrandschilderd raam Sacra Famiglia – dekenaat Genk
gebrandschilderd raam Sacra Famiglia – dekenaat Genk

Fresco’s

In 2013 werd het kerkje verrijkt met unieke fresco’s, die achter het altaar werden aangebracht. De Schilders kunstenaars Associazione Madonnari Rodomonte Gonzaga uit Rivarolo (Mantovano), een Italiaans stad in Lombardije, bedachten een moderne muurschildering in het teken van de heilige Familie, in een drieluik:

1- Links is de heilige familie afgebeeld in de klederdracht uit het begin van de 20ste eeuw. Sint-Jozef draagt een mijnwerkersoutfit en houdt in zijn rechterhand de mijnwerkerslamp die het pad van de gezinnen verlicht. De heilige Maria wordt afgebeeld als een gewone huisvrouw. Het Kind Jezus moest meer herkenbaar zijn, en kreeg daarom een wit gewaad met een paarse riem, symbool van zijn goddelijkheid; de blauwe zakdoek, die Maria op zijn schouders legt, symboliseert zijn menselijkheid. De koffer symboliseert de reis vanuit Italië en de zak verwijst naar de levenswandel met de tegenslagen tijdens de reis. 

2- Rechts zien we een mijnwerker tijdens zijn werk, in de duisternis van de mijngangen. De galerij en de kolenwagen symboliseren de inspanningen die de mijnwerker levert voor zijn gezin.

3- Bovenaan in het midden zie je een cirkelvormige afbeelding. Deze verwijst enerzijds naar de geconsacreerde hostie: het brood van de eucharistie is de vrucht van de aarde en het werk van mensenhanden. Anderzijds verwijst het ook naar een wereldbol; je ziet een schets van Italië, land van herkomst van de mijnwerkers die dit kerkje hebben gebouwd.