Roeping

Op de 4de paaszondag is elk jaar roepingenzondag. In elke mens leven er vele vragen: wie ben ik? Wat is mijn taak in de wereld? Wat is mijn geluk? Maar misschien is de echte vraag wel: voor wie ben ik er? God roept mensen, Hij roept en zendt hen om die zorg concreet te maken. De Interdiocesane Roepingencommissie koos voor Roepingenzondag 2021 het thema ‘Voor wie ben ik er?’ Het is de uitdagende vraag die paus Franciscus aan jongeren stelt in zijn aansporingsbrief Christus Leeft. 

Een joods verhaal vertelt over drie rabbijnen, die zich de vraag stellen wat het belangrijkste woord is uit de Schrift. De joodse traditie reikt hen bepaalde regels aan om dat te bepalen. Vooreerst: dit woord moet in de Torah of de Wet staan: dat zijn de eerste vijf boeken van de Bijbel, van Genesis tot en met Deuteronomium. Vervolgens, het belangrijkste boek staat in het midden: het derde boek is Leviticus! En ten slotte is het eerste woord het belangrijkste. De rabbijnen slaan Leviticus hoofdstuk 1, vers 1 op, en lezen daar: “De Heer riep Mozes”. In de Hebreeuwse tekst staat het werkwoord vooraan. Het belangrijkste woord blijkt dus te zijn: “(God) roept!” Of anders gezegd: het allerbelangrijkste dat de Schrift openbaart is dat Iemand ons roept!

Bij roeping is er iets geks aan de hand: het antwoord-geven komt in zekere zin eerst. Iets blijkt pas een roeping omdat je erop ingaat, ook al komt de uitnodiging natuurlijk vóór het erop ingaan.
Je kan dat vergelijken met een liefdesrelatie: er kan pas iets ontluiken, als je het erop waagt!
Roeping is datgene wat mij op heel persoonlijke wijze doet worden wie ik ben, in de mate dat ik inga op de uitnodiging. Mens-zijn is geroepen zijn! Zonder roeping én antwoord heeft ons leven geen betekenis.
Als je aan een gelovige vraagt wie toch die God is in wie hij gelooft en waar hij Hem dan ervaart, zou zijn antwoord in één zin kunnen luiden: “God is degene die mij roept.”

Roeping is niet alleen iets voor pastoors en nonnetjes. Roeping hoort tot de essentie van het christen-zijn!
Voel jij je geroepen?

roepingflyer – dekenaat Genk

Voel jij je directer door God geroepen? Wil je een stapje verder? Wil je God het woord laten? Voel je je geroepen om priester, diaken … te worden?
Download de flyer voor meer informatie of kijk op de website van Roepingenpastoraal Vlaanderen.